TWILIGHT VS. TRUE BLOOD

Jag läste Twilight-serien i vintras
, och blev (precis som x antal andra tonårstjejer) rätt fast. Det var rätt självklart att se filmen, och efter det så höll jag lite utkik efter annat vampyr-relaterat. Hittade serien "House of Night", men det föll mig inte riktigt i smaken - Harry Potter och Twilight blandat i en enda smet, men mycket sämre skrivet.

Men nu har ju True Blood börjat sändas på SVT, och när en kompis tipsade mig så var jag ju nästan tvungen att kolla (speciellt eftersom att det faktiskt var hon som tipsade mig om Twilight). Trots att de inte är så väldigt lika egentligen, så började jag rätt snart lägga märke till att det fanns ett antal likheter i alla fall ifråga om detaljer...

Tankeläsningen: I Twilight är det Edward som "läser" tankar (men Bellas kan han inte höra), men i True Blood är det Sookie (som inte kan höra Bills...).
De manliga bästa vännerna: I Twilight är det Jacob, och i True Blood är det Sam. De vill beskydda sina (i smyg älskade) tjejkompisar mot vampyrmannen, och dessutom är de...
Shape-shifters: Sam i True Blood kan bli nästan vad som helst (men väljer ofta skepnaden av en hund) och Jacob blir en varg.
Vampyrerna har lagar: Både i Twilight och True Blood finns det andra vampyrer som "håller koll" och ser till att alla sköter sig. I Twilight är det The Volturi, och i True Blood finns det en slags domstol.

Men vilken kom då först? Det vad var jag undrade, och efter en snabbkoll på Wikipedia så vet jag att det faktiskt var True Blood (eller Southern Vampire Mysteries, som bokserien heter). Stephenie Meyer har ju sagt att Twilight kom till henne i en dröm - är det verkligen sant? Man kan ju undra om hon inte blivit i alla fall lite inspirerad av Charlaine Harries serie...

(PS. Jag har inte läst böckerna Southern Vampire Mysteries, så det här är inte på något sätt en fullvärdig jämförelse. Jag vet att många säger att böckerna skiljer sig åt mycket mer. DS.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0